(+36-1) 320 3083   szovetseg@optika.hu   Facebook
Szervező
Arany fokozatú támogatók
Ezüst fokozatú támogatók
Bronz fokozatú támogatók
További támogató
Kontaktlencse A lágy kontaktlencse jelene és jövoje Európában és a világban

A lágy kontaktlencse jelene és jövoje Európában és a világban

Szükségszeru, hogy a jövo lehetoségeinek tanulmányozása elott néhány tényt ismertessünk az elmúlt 30 évre vonatkozóan.I. Az alacsony oxigén átereszto képesség következményei a PMMA lencséknél.II. A lágy kontaktlencse megjelenése a piacon és a gyártási metodika fejlesztése.III. A gázátereszto (GP) anyagok fejlesztése, amely lehetové tette a kemény kontaktlencsék egészséges viselését.IV. Az eldobható lencsék legújabb fejlesztései. Nyugat-európai és amerikai piaci irányzatok a jövore vonatkozóan.Tudom és megértem, hogy itt Magyarországon a piac formája és képe különbözik és különbözni fog a nyugati-európai, amerikai mintákhoz képest. A világpiac értékelésével tudjuk, hogy a piac lassan, évente 3-5% közötti nagyságrenddel bovül. Bár ez egy lassú piacbovülés, ennek ellenére az eladott lencsék száma növekszik, mert az irány az éves lencsék felol a gyakrabban cserélheto, eldobható lencsék felé mutat. Ennek oka, hogy a vevok kényelmi okokból, a szemorvos és az optikai szakma higiéniai okokból jogosan ezt az irányt támogatja. Ennek eredményeként a nyugati piacokon az átlagos lencsék fogyasztási száma gyorsan no. Közép- és Kelet-Európa anyagi okokból a lassabb, konzervatív fejlodést hozza magával.Ez vonatkozik Dél-Amerikára is. A hat hónapos hordási ido kezdetétol eljutottunk a napi eldobható kontaktlencsékig. Nem kell mondanom, hogy ez milyen számbeli fejlodést jelent. Képzeljék el, hogy tíz évvel ezelott tíz páciens átlagosan fejenként négy hagyományos lencsét vásárolt évente. Ez számbelileg negyven lencsét jelentett. Ha ugyanezt a tíz pácienst ma megnézzük, hat váltott havi eldobható lencse hordására, és négynapi eldobható lencsét hord. Feltehetoen, - ha az átlagot nézzük -, a 40 db. évi lencse helyett ma közel 1000 db. lencsét vásárolnak. Ha beszorozzuk ezt a számot a világ kontaktlencse viseloinek számával, egyértelmu, hogy ez egy hatalmas piacot jelent. Ez természetesen hallatlan nyomást gyakorol a világ nagy gyártó cégeire, amelyek együttesen több százmillió lencsét gyártanak évente.Párhuzamosan az eldobható lencsék népszeruségével, a mennyiségek megnottek és a piaci követelmények eredményeképpen az új gyártási folyamatok alacsonyabb termelési árakat nyújtanak. Világos, hogy bizonyos országok puha nemzeti valutával és inflációs tendenciájukkal ennek az ár struktúrának az elonyeit csak mérsékelt formában élvezhetik. A lencséket, amelyet a CooperVision és más, hasonló nagyságrendu gyártók termelnek, összehasonlíthatatlanul jobb minoséguek, mint 15 évvel ezelott és az áruk is a negyede, mint akkor. Ennek eredményeként a termelés az egyre nagyobb termelékenyebb cégeknél összpontosul. A világ négy legnagyobb kontaktlencse gyártója: Johnson & Johnson, Ciba, Baush & Lomb, CooperVision. Ezek mind az Amerikai Egyesült Államok gyártói, miután a kontaktlencse eladás világpiacának 60%-át Amerika jelenti.A kontaktlencse világpiac 75-80%-át a lágy lencsék forgalmazása jelenti, a GP lencsék 20-25%-ot képviselnek. A lágy lencse piac több mint 70%-át eldobható lencsék teszik ki, a havi és az egy napos eldobható lencsék legnagyobb piaca az Egyesült Királyság, Skandinávia és Japán. Az eldobható lencsék átlag hordási ideje Európában 1 hónap, míg Egyesült Államokban 2 hét. Az 1 napos eldobható lencse egyenlore nagyon lassan terjed. Tanulmányok szerint, ha az Egyesült Államokban a napi lencsék ára eléri a páronkénti 1$-t, akkor ez jelentosen felgyorsíthatja a piaci elterjedését. Európában is megindult egy irányzat Internet-, televízió- és sajtóhirdetéseken keresztül a nagybani, postán keresztül történo értékesítés felé. Ez az Egyesült Államokban kb. 100.000.000 $-os piacot jelent. Ez az értékesítési forma nagy veszélyt jelent az önállóan dolgozó optikusok részére, ezért a CooperVision új stratégiák kidolgozásán fáradozik eme nem kívánatos jelenség visszaszorítására.Összegezve mit mutat a jövo? Úgy hiszem, két alapveto irányzat fog dominálni. Az egyik az eldobható lencsék piacának minden variációja. Ha az egynapos lencse eléri a mágikus 1$/1 pár szintet, ez ugrásszeruen emeli ezen lencsék elérhetoségét, népszeruségét és egy új vevokört hoz létre, az alkalmi lágy kontaktlencse-hordók rétegét. Ide tartoznak azok, akik sporthoz, esti szórakozáshoz, utazáshoz, nyaraláshoz, kirándulásokhoz fognak lencsét viselni, mert ez kényelmesebb, esztétikusabb, mint egy szemüveg. Az 1 napos eldobható lencse nem csak a lusták paradicsoma, hanem mindenkit felment a lencsetisztítás alól. A tórikus, színes, bifokális és varifokális lencsék fóliás, úgynevezett "blister pack" csomagolásban kerülnek piacra, kényelmi és anyagi megfontolásokból. Az erosen növekedo presbyopia piac kívánságára egy szofisztikált varifókuszos tervezést fog magával hozni.A másik figyelemreméltó irányzat az eldobható lencséket elutasító nézet. Kísérletek folynak egy új, hosszított viseletu lencse gyártására. Ezek próbálkozások egy silica - hidrogén alapanyagú lencse eloállítására irányulnak, a cél egy magas DK-értéku lencse, amely a corneális metabolizmust támogatja állandó hordással. Biztos vagyok abban, hogy a 15 évvel ezelott népszeru hosszított viseletu lencséket nem lesz egyszeru a szemorvosoknak és az optikusoknak újra népszeruvé tenni. Világos, hogy a közönség elonyösen fogadna egy lencsét, amellyel nem kell foglalkoznia, de még várni kell arra, hogy ezek a kísérletek teljes sikert biztosítanak.Egyértelmuen kijelenthetjük, hogy a kontaktlencsék hosszú utat tettek meg napjainkig és biztosított a sikeres jövo. Azt hiszem, mint záró gondolat, elegendo csak annyit mondanom, hogy - az Egyesült Államokat kivéve - a teljes optikai piacnak csak az 5-7%-át jelenti a kontaktlencse. Így bizonyos vagyok abban, hogy még sok munka áll elottünk a kontaktlencse népszerusítése és a piac kiszélesítése terén.

 


Hasonló témák:

Nyomtatott megjelenések

Hamarosan...

Letölthető anyagok
Szervező
Arany fokozatú támogatók
Ezüst fokozatú támogatók
Bronz fokozatú támogatók
További támogató

A Látás Hónapja

Vizsgálati pontok | A rendszeres szemvizsgálat fontossága | Sajtószoba | Partnerek ajánlatai | Gyakori szembetegségek | Optikai csalódások | Humor | Letölthető anyagok | A szemről és a látásról | A szem optikai hibái | A látás és a vezetés | A látás és a monitor | A szemüvegekről | Kontaktlencse